Mimarlığın Öyküsü(Orantı ve Ölçek)
Zihin aynı zamanda örüntülerde matematiksel ve geometrik ilişkiler ya da orantılar bulmaya çalışır.
Klasik mimarlıkta en çok ilişkilendirilen orantı sistemi, Altın Kesit ya da Altın Oran denilen sistemdir.
Orantısal ilişkinin kusursuz olduğuna inanılıyordu.
Loenardo Fibonacci tarafından belirlenen bir sayı dizisine dayalı orantı sisteminde, altın oran görülür.
Dizinin ilk sayı değeri 0, ikincisi 1 ve her ardışık elemanı da önceki iki elemanın değerinin toplamı alınarak bulunur ve bu halde 0, 1, 1(1+0), 2(1+1), 3(2+1), 5(3+2), 8(5+3), 13(8+5),21(13+8)... şeklinde artar.
Sayılar ne kadar büyürse son ikisinin oranı altın kesite o kadar yaklaşır.
Antik mimari eserler ve bazı modern mimari eserler bu orana uygun tasarlanırlar. Altın orana uygun ölçülerdeki nesnelerin ve canlıların daha estetik olduğu ve güzel göründüğü savunulur.
Mimar Sinan'ın da birçok eserinde Fibonacci dizisi görülmektedir. Mesela Süleymaniye ve Selimiye Cami'lerinin minarelerinde bu dizi mevcuttur.
Mimar Le Corbusier, Fibonacci dizisine dayanarak Modulor diye orantı sistemi geliştirmiştir.
Ortalama insan boyutuna göre bir yapının büyüklüğüne onun ölçeği denir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder