Barok Mimarisi

Rönesans’ın geometrik düzen, matematiksel akılcılık (oran ve orantı formülleri vb)
ve uyum ilkeleriyle çelişen bireyselci Maniyerist tasarımanlayışı 17. Ve 18. Yy da da
artarak sürmüştür.
Bu yy larda ortaya çıkan ve ‘barok mimari’ olarak bilinen bu yeni akım,
Rönesans’ın yalınlıkla da ifade edilen biçim anlayışıyla taban tabana zıt, muğlaklık
ve karmaşıklık üzerine kurulmuş yeni bir tasarım anlayışının savunucusu olmuştur.
Bu yeni anlayışta plastiklik, mekansal derinlik ve ağır bezemelerle desteklenen iç
mekan ön plana çıkmaktadır.
Bu özelliklerin gerisinde yatan temel amacın ise mekan kullanımına
ilişkin mistik duyguların kullanıcıya aktarılma isteği olduğu
savunıulmuştur.
Barok sözcüğü, 18. Yy yazarları tarafından, bu dönemin onlara garip gibi görünen
özelliklerini ifade etmek düşüncesiyle, Portekizce’de ‘şekilsiz inciler’ anlamında
kullanılan, ‘baroco’ kelimesinden türetilmiştir.
Rokoko sözcüğü de Barok ekolünün son dönemini tanımlamak için yine aynı
şekilde yazarlar tarafından, Fransızca’da deniz kabuğu şeklindeki yapay mağaralar
için kullanılan ‘rocaille’ sözcüğünden türetilmiştir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder